‘Coaching on the job’ & lesbezoek
Coaching in ‘lesbezoek’ en de stap naar collegiale visitatie.
Leren van en met elkaar door elkaars lessen te bezoeken. Zo maak je gezmenlijk de stap naar structurele collegiale visitatie. Vragen die hierbij kunnen spelen zijn; waar kijk je naar bij een lesbezoek en hoe koppel je dit terug aan de leerkracht en collega.
Aanbod: In deze (op maat) coaching doorloop ik met de schoolleider of adjunct, deze stappen gezamenlijk. De volgende aspecten staan centraal:
de observatietechniek;
het invullen van de gehanteerde kijkwijzer;
de gesprekstechniek/feedback voor het nagesprek;
de vervolgstappen met de geobserveerde en het stellen van doelen;
wat is er nog nodig om de stap naar structurele collegiale visitatie te maken?
De kijkwijzer kan aangeleverd worden door de school om zo aan te sluiten op de school specifieke gesprekkencyclus of een door mij gehanteerde.
Doelgroep: Directeuren, adjuncten, bouwcoördinatoren en intern begeleiders om de eigen vaardigheden met behulp van ‘coaching on teh job’ bij lesbezoek te ontwikkelen en/of te optimaliseren.
Opzet ‘coaching on the job’ bij lesbezoek:
Voorbereidingsbijeenkomst met betrokkenen: bespreken van coachingsdoel, gebruik kijkwijzer, nabespreking met feedback en vervolgstappen;
Het coachen bij de lesbezoeken;
Tussentijdse evaluatie;
Vervolg afleggen van coachen bij lesbezoeken;
Eindevaluatie en de stap naar collegiale visitatie.
Tijdpad: in overleg.