Over schapen, een rode aap en innoverend schoolleiderschap!

Met een bak koffie in mijn rechterhand en m’n warm gebakken broodje met kaas voor me, surf ik onhandig met mijn linker hand over het internet. Een klein half uurtje later probeer ik me af te vragen hoe ik op de site van Jef Staes, onze charmant oudere zuiderbuur in zijn knalrode overhemd, terecht ben gekomen. Een vraag die tot nu onbeantwoord is gebleven. Intussen blaas ik eerst maar de kruimels van mijn broodje tussen de toetsen van m’n laptop weg.. Wel zie ik dat hij als inspirerende gastspreker ook gisteren aanwezig was op een groot onderwijs congres. Toeval?

De jungle in organisaties

Wat ik weet en voor me zie… zijn de ontelbare schapen (zwarte, witte en jawel ook mekkerende) alsook een rode aap die Staes in zijn speeches en boeken voorbij laat komen. Hij vertelt over de luxe van het in- en uitademen van digitale informatie in een 3D maatschappij, welke managers in staat stelt talenten van medewerkers te laten groeien. Want over deze jungle in organisaties gaan zijn speeches, boeken en filmpjes. Hij stelt dat met behulp van een diploma, een functiebeschrijving en een aansluitende gesprekkencyclus, je makke schapen creëert. Allen doen wat in de functie omschrijving beschreven staat. En ja, zo af en toe duikt er ook een zwart schaap op en wat mekkerende schapen. Niet getreurd stelt Staes.. onze gesprekkencyclus traint ons ook in het voeren van ‘slecht nieuws gesprekken’. Humor uit de jungle. Gelukkig heeft Staes ook goed nieuws: mensen werken graag vanuit passie en talenten. Zo zal een medewerker die een passie heeft, zelf deze ontwikkelbehoefte gaan vervullen en zijn of haar kennis gaan verrijken via de digitale kanalen. Hij zal deze nieuwe kennis in- en uit ademen en daardoor vanzelf groeien in zijn competentie en talent (meer over Jef Staes).

Wat neem ik mee vanuit deze jungle humor..

Als allen beter blijken te leren en innoveren in de eigen talenten vanuit passie.. Wat betekent dat dan voor mijn werkzaamheden als schoolleider? Docenten die passie hebben willen immers elke dag leren de eigen talenten verder te ontplooien. Als ze daarin slagen, krijgen ze er dopamine voor terug. En deze combinatie resulteert in daadwerkelijke competentie ontwikkeling. Passie, toewijding en betrokkenheid vormen daarmee uitermate belangrijke componenten in een schoolteamcultuur.

Maslow’s pyramid vs. Hartigan’s engagement pyramid’                  Overgenomen hospitalitynet.org 18 mrt 2017

Passie toewijding en betrokkenheid

Een beeldend model van deze ‘passie’ is ontworpen door Jim Hartigan (Chief Business Development Officer Hilton org.), geïnspireerd op Maslows ‘Hiërarchie van Behoeften’. Hartigan heeft een aansluitende ‘omgekeerde’ piramide ontwikkeld die de behoeften van werknemers vertegenwoordigt. Bovenaan in de piramide staan toewijding en betrokkenheid. Aspecten die je vorm geeft vanuit je passie, gedrevenheid en talenten. Van dit model terug naar onze school, ons team en jezelf als (durf ik het eigenlijk wel te zeggen) faciliterend, onderzoekend, ondernemend en innovatief denkend schoolleider? Wat betekent dit voor mijn leiderschap? Welke ruimte geef ik aan passie en talenten van docenten? En ook, zie ik alle talenten van mijn docenten wel? Wat zie ik, als ik als schoolleider kritisch in de spiegel kijk? Wat zie jij, in jouw spiegel?

18 maart 2017 Angèle van der Star MEL Med