Massale staking krachtig signaal

AVS-voorzitter Ton Duif hoopt op maatschappelijk debat over ‘de toekomst van onze jeugd’Maar liefst 50.000 stakende onderwijsmensen kwamen op 6 maart naar de Amsterdam ArenA. De massale opkomst maakte duidelijk hoe groot de zorg is in het onderwijsveld over de geplande bezuiniging van 300 miljoen op Passend onderwijs. Angele van der Star schoolleider: ‘‘Ik kan dit niet meer uitleggen aan mijn team en de ouders. Nog meer zorg in de klas gaan we niet redden. Het is te gênant voor woorden.’’

De trein naar Amsterdam zit vol met onderwijsmensen. Links en rechts vallen termen als ‘extra aandacht’, ‘ondersneeuwen’ en ‘handen tekort’. Ze zijn op weg naar een staking, maar niemand heeft het over salarissen. Even later, in de bijna volle ArenA, is de sensatie van massaliteit vele malen groter. Er zijn zelfs stakers die vanwege het volle stadion buiten moet blijven. Na afloop onderstreept AVS-voorzitter Ton Duif: ‘’Deze staking ging niet om de eigen portemonnee. De mensen kwamen voor de belangen van hun leerlingen naar Amsterdam. Het raakt me dat zóvelen dat hebben gedaan.’’

Naar schatting bleven op dinsdag 6 maart ruim 1.700 scholen dicht. Van zo’n 2.700 scholen kwamen er stakers naar de ArenA. De vakbonden hadden bussen geregeld voor 23.000 mensen. Duizenden anderen kwamen met de trein. Onder het motto ‘Elk kind telt’ bestegen leerkrachten, schoolleiders, ouders en vakbondsleiders het podium. ‘‘De beleidsmakers in Den Haag hebben het contact met het land grotendeels verloren,’’ zegt bovenschools directeur Petra van Haren. ‘‘Ik zie professionele mensen die ervoor gaan, maar als je klassen hebt van dertig kinderen inclusief tien probleemgevallen, houdt het op.’’

Angèle van der Star, schoolleider in het Groningse Zuidwolde: ‘‘Ik kan dit niet meer uitleggen aan mijn team en de ouders. Nog meer zorg in de klas gaan we niet redden. Het is te gênant voor woorden.’’ Onderwijsondersteuner Rob wijst erop dat de geschiedenis zich dreigt te herhalen. ‘‘In de jaren tachtig moest het speciaal onderwijs ook integreren in het regulier onderwijs. Dat is faliekant mislukt. Dat mag niet weer gebeuren.’’

Bron: AVS Tekst: Marijke Nijboer Foto’s: Hans Roggen mrt. 2012